Medycyna weterynaryjna

Dygestorium Możliwość komentowania Medycyna weterynaryjna została wyłączona 3
Medycyna weterynaryjna

Choroby zwierząt (tak jak choroby ludzi) mogą mieć różne przyczyny. Ponadto, mogą one być łatwo przenoszone między grupami zwierząt oraz mogą zaatakować człowieka. Do najbardziej popularnych należą: wścieklizna, nosówka, parwowiroza, pryszczyca, wąglik, albinizm.
W Polsce (wg ustawy) występują takie zakłady lecznicze jak: gabinet weterynaryjny, przychodnia weterynaryjna, lecznica weterynaryjna oraz klinika weterynaryjna. Wszystkie te zakłady zatrudniają lekarzy weterynarii oraz techników weterynarii. Weterynaria (czyli medycyna weterynaryjna) jest nauką zajmującą się chorobami zwierząt, ich leczeniem, profilaktyką, a także ochroną ludzi przed chorobami pochodzenia odzwierzęcego.
Ponadto, w Polsce działa Państwowa Inspekcja Weterynaryjna, która jest instytucją kontrolno-nadzorczą. Wykonuje ona szereg zadań, do których można zaliczyć np. zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt, badanie produktów pochodzenia zwierzęcego, przeprowadzanie weterynaryjnej kontroli, sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów o ochronie zwierząt. Oprócz tego, każde województwo musi powołać lekarza weterynarii, który także sprawuje nadzór weterynaryjny na danym terenie.
Lekarzem weterynarii może zostać osoba, która ukończyła studia na wydziale medycyny weterynaryjnej oraz posiada kwalifikacje do badania i leczenia zwierząt, a także do kontroli środków spożywczych pochodzenia zwierzęcego. Studia z medycyny weterynaryjnej odbywają się w formie jednolitej, trwają 5,5 roku oraz kończą się nadaniem tytułu lekarza weterynarii.